fbpx

Ik had eigenlijk een ander onderwerp voor mijn blog. Maar na de podcast van Kim Munnecom vielen er zoveel stukjes op hun plek dat ik heb besloten dit met je te delen.

Het onderwerp van de podcast was: zo kom je uit een burn-out met de wet van aantrekking.

Visie Kim

Kim gelooft dat je verantwoordelijk bent voor alles in je leven en dat wanneer je verantwoordelijkheid neemt, je alles kunt bereiken. Je zet jezelf dan aan het stuur.

Verantwoordelijkheid nemen is de basis om te veranderen. Ook om te herstellen van een burn-out. Stap uit de slachtofferrol en geef niet langer situaties van buitenaf de schuld. Je kunt stress ervaren in je werk of je man kan je verlaten hebben, maar jij hebt de keuze hoe je hiermee omgaat. Hoe jij je voelt is niet de verantwoordelijkheid van een ander.

Mijn burn-out

Dit onderwerp boeit me omdat ik zelf drie keer thuis heb gezeten met een burn-out. De eerste was een hele heftige, in combinatie met een depressie. De andere keren was ik ‘alleen’ opgebrand. Toen het mij de eerste keer overkwam, was ik er van overtuigd dat het me nooit weer zou gebeuren. Oh boy, what was I wrong.

Er volgde gesprekken met een psycholoog en ik krabbelde langzaam weer op uit mijn depressie en burn-out. Ik ging weer aan het werk en kreeg daar een andere functie.

Vervolgens raakte ik zwanger en na een zwangerschap van 38 weken kwam onze eerste zoon levenloos ter wereld. Een hele verdrietige tijd natuurlijk. Een jaar later mochten we onze tweede zoon verwelkomen, gelukkig kerngezond! Toen hij vijf maanden was, ging het weer mis.

Ik kwam weer thuis te zitten. Ik dacht dat er misschien nog onverwerkt verdriet was na het overlijden van onze eerste zoon. Dat bleek niet het geval te zijn. Volgens mijn psychotherapeut had ik dat prima verwerkt en zat het hem toch echt ergens anders in. Daar gingen we mee aan de slag en ik krabbelde weer op. De eerste twee burn-outs waren bij dezelfde werkgever, een uitzendorganisatie. Deels kwam het neer op werkdruk, maar dat was het niet alleen. Ook de manier waarop ik dacht zorgde voor storm in mijn hoofd.

De derde keer was bij een andere werkgever en het leek opnieuw te maken te hebben met werkdruk. Ik ging in gesprek met een professional en we zetten de zaken weer op een rijtje. Maar toch durfde ik niet datgene te doen dat ik eigenlijk had moeten doen. Ik had mijn hart moeten volgen en weg moeten gaan bij mijn werkgever.

Inzichten na mijn burn-out

De eerste keer riep ik heel hard dat het me niet nog een keer zou gebeuren en toch gebeurde het me nog twee keer. En als ik niet aan de bel had getrokken, was de vierde keer ook een feit geweest. Dat weet ik zeker. Maar hoe kan het toch, ben ik dan zo hardleers? Ja en Nee. Dat het me overkwam was een duidelijk signaal van mijn lichaam. Om me heen, ook de experts, vertelden me dat het kwam door de werkdruk. Ik zocht het dus buiten mezelf. Pas sinds kort weet ik dat het met mezelf te maken heeft. Het heeft te maken met de keuzes die ik maak. Het is niet de ‘schuld’ van de werkgever dat ik last heb van de werkdruk of dat ik niet op mijn plek zit. Ik ben de enige die kan kiezen voor een beter leven voor mezelf.

Het is heel krachtig, zeker in een burn-out situatie, om te kiezen voor jezelf. Alleen voor jezelf en niet voor een ander. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Je moet soms radicale keuzes maken om uit dit dal te klimmen. Dat heb ik nooit gedaan. Ik ben in mijn veilige haven gebleven en zorgde ervoor dat ik vanzelf weer dat opgebrande gevoel ervaarde. Diep van binnen wist ik wel wat ik moest doen, maar heb het nooit gedaan. Ik heb niet de leiding over mijn leven teruggepakt, maar gedaan waarvan ik dacht dat goed was. Wat er van mij verwacht werd.

Sneller uit je burn-out komen

Tijdens een burn-out is het heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren en als deze aangeeft dat het rust nodig heeft, pak dan die rust. Maar je hoeft er niet in te blijven hangen. Geef je lichaam de rust, maar geef jezelf ook iets om naar uit te kijken.

Schrijf voor jezelf op wat je achter je wilt laten. Hierdoor creëer je helderheid in je hoofd en van daaruit ga je werken aan je herstel.

Ga na wat je wel wilt. Wil je een andere baan, voor jezelf beginnen, een einde maken aan je relatie, wonen in het buitenland, het maakt niet uit. Ga na wat je diepste verlangens zijn en maak van daaruit een plan om je doel te bereiken.

De survivalitk bij een burn-out

Deze tools hebben mij door mijn burn-out heen gesleept en zorgen ervoor dat het me niet nog eens overkomt:

  • Mindset: door te werken aan mijn mindset en in te zien dat ik mijn eigen gedachten kan veranderen. Inzien dat niemand schuld heeft aan mijn burn-out, ik ben daar zelf verantwoordelijk voor. Dit is een doorlopend proces. Het is mijn waarheid dat je hier altijd aan mag werken en dat het fun is. Ik blijf groeien als mens, vrouw van, moeder, ondernemer et cetera.
  • Wandelen: door dagelijks me-time te nemen en te wandelen zorg ik ervoor dat er een geluk hormoon (dopamine) aangemaakt wordt en ik me goed voel, no matter what. Het zorgt ervoor dat ik één ben met de natuur en wandelen is ook nog eens heel gezond.
  • Schrijven: dit geeft mij helderheid, zorgt voor verbanden en helpt je met het maken van moeilijke keuzes. Writing is thinking on paper.

Tijdens mijn laatste burn-out ben ik hiermee begonnen. Ik ging naar een professional om te werken aan mijn mindset en ben er daarna mee doorgegaan. Dat is echt de key, blijf je ontwikkelen anders val je terug in oude patronen. Het wandelen en schrijven zijn nog steeds een onderdeel van mijn dagelijkse routine. Ik sta er met plezier eerder voor op.

Het maakt me een gelukkiger mens. Ik zet mezelf op de eerste plaats, alleen dan kan ik ook die goede moeder, echtgenote, ondernemer, zus, dochter enzovoorts zijn.

afsluiting blog Margreet Stegeman

Spread the love