fbpx

Daar zit ik dan, voor me uit te staren met het potlood boven mijn schetsblok. Ik moet aan de slag met mijn nieuwe collectie, maar iets houdt me tegen. Ik krijg niets op papier. Ik zie er alweer tegenop om achter de naaimachine te zitten, omdat ik weet dat ik vanavond weer verga van de pijn. Maar wat wil ik dan, wil ik dit allemaal nog wel. Met een zucht leg ik mijn potlood neer, trek mijn wandelschoenen aan en ga mijn antwoorden zoeken in de natuur.

Het is lastig om iets te stoppen waar je je hele ziel en zaligheid in hebt gestopt en waar je met heel veel plezier aan gewerkt hebt. Luister naar je gevoel zeggen ze dan, maar wat als je hoofd de overhand heeft.

Ik werd toen pas ondernemer

In mijn vorige blog schreef ik over de lessen die ik heb geleerd tijdens mijn 10 jaar als ondernemer. Niet dat ik mezelf al 10 jaar ondernemer voel.

Pas toen mijn bedrijf Monkeys Design begon te lopen, voelde ik me ook ondernemer. Ik ging voor het maken van winst en nam mijn bedrijf serieus. Monkeys Design ontstond uit passie en de vraag naar leuke jongenskleding. Ik vond het fantastisch, maar op een gegeven moment kom je op een kruispunt en dan moet je keuzes maken. Ga je door of stop je ermee.

Monkeys Design was mijn eigen kledingmerk voor jongens. Ik vond het fantastisch om nieuwe collecties te ontwerpen. Shoppen voor nieuwe stoffen en zo blij zijn als een klein kind toen ze binnenkwamen. Ik naaide alles zelf, runde de webshop en had een verkooppunt waar ik mijn nieuwe collecties aanleverde. Heel lang heeft het me heel veel plezier en energie opgeleverd. Tot het moment dat het begon te knagen.

Ik kreeg last van mijn bekken (een erfenis van de zwangerschappen) en kon daarom fysiek niet meer achter de naaimachine zitten. Dat maakt je bedrijf heel kwetsbaar, als jij degene bent waar het om draait. Zodra jij wegvalt, staat je bedrijf stil.

Kwetsbaarheid en waarde van je bedrijf

Dat gebeurde ook bij mij. Alles lag stil en ik had de puf niet om een nieuwe collectie te ontwerpen. Ik lichtte mijn klanten en verkooppunt in dat ik voor het zomerseizoen geen nieuwe collectie zou ontwerpen. Zo kon ik mijn lijf rust gunnen en kreeg ik meer ruimte om mijn bedrijf onder de loep te nemen. Na te gaan hoe het anders kan, zodat mijn bedrijf niet zo kwetsbaar was.

Winst maken ging nog niet: er gaan veel kosten zitten in het maken van het product, mijn werkuren en daarbij was mijn prijsstelling van de producten te laag. Op dat moment vond ik mezelf en het product niet meer waard en durfde er niet meer voor te vragen. Tel daar de stemmen van anderen bij op dat je product dan te duur wordt en je zit vast.

Aan de juiste knoppen draaien

Ik moest hier iets mee. Ik stapte in het membership van Charlotte van ’t Wout. Charlotte is echt een voorbeeld van hoe ik wil ondernemen, ik wilde dus graag van haar leren. Voor een super laag bedrag kon ik instappen en het was het geld meer dan waard. Ik heb echt super veel van haar geleerd.

Zo introduceerde ze het dashboard. In je bedrijf heb je een intern en een extern dashboard. Op basis van een aantal knoppen kun jij goed zien hoe je bedrijf ervoor staat en aan welke knoppen je zou moeten draaien om deze weer op de goede weg te krijgen. Dit gaf mij heel veel inzicht.

Next level ondernemen

Ik wist dat als ik Monkeys Design naar een next level wilde tillen, er werk aan de winkel was. Om een winstgevend kledingmerk te krijgen, moet je gaan uitbesteden. Ik was zoveel kwijt aan het naaiwerk dat er te weinig tijd overbleef om mijn kledingmerk te promoten, nieuwe collecties te ontwerpen en aandacht te geven aan de webshop. Ik ging me verdiepen in het uitbesteden van het naaiwerk, zowel in Nederland als het buitenland. Maar al snel begon er iets te knagen.

Als ik dit tot een succes wil maken, moet ik all-in gaan. Ik vond het geweldig om al die jongetjes blij te maken. Ik kreeg veel berichtjes van lieve klanten Het was een fantastische tijd, maar als ik Monkeys Design winstgevend wilde maken, werd het onpersoonlijker en “moest” ik op tijd ontwerpen aanleveren en groots inkopen. Wat ik vervolgens weer aan de man moest brengen. Wilde ik dat nog wel?

De beslissing om te stoppen

Met liefde heb ik de bestellingen ingepakt, maar als ik groter zou worden, was ik hele dagen aan het inpakken en daar werd ik niet echt blij van. Net als die hele dagen achter de naaimachine, het seriematige werk stond me tegen. Al snel werd duidelijk dat ik niet meer gelukkig werd van Monkeys Design en moet je durven kiezen en de knoop doorhakken. Het heeft nog lang geduurd voordat ik het durfde, maar voor afgelopen zomer wist ik het. IK STOP ERMEE!

Dit geeft zoveel ruimte voor nieuwe dingen. Ik vond mijn grote liefde voor schrijven terug en ben heel blij met de weg die ik nu ben ingeslagen. Het ondernemen vind ik nog steeds geweldig, ik kan er mijn creativiteit in kwijt en ik hou ervan om mensen blij te maken. Helemaal fantastisch dat ik daar mijn rekeningen mee kan betalen.

Zorg ervoor dat je doet waar je blij van wordt, dan hoef je geen dag meer te werken.

Heb jij wel eens voor de keuze gestaan om te stoppen met iets groots? Hoe heb jij dit aangepakt?

afsluiting blog Margreet Stegeman

 

Spread the love