fbpx

Druk er maar een stempel op

Het lijkt een trend: steeds meer mensen krijgen een labeltje. Voor mijn gevoel wordt dit vaak misbruikt. Mensen worden in een hokje geplaatst. Je moet oppassen dat je zo’n stempel niet gebruikt om in de slachtofferrol te kruipen.

Moeten we dan niemand meer een stempel geven? Nee, het kan je namelijk ook helpen jezelf beter te begrijpen. In deze blog neem ik je mee in mijn visie.

De stempel

Je kunt zo’n stempel op twee manieren gebruiken:

  1. Om in de slachtofferrol te kruipen en je diagnose te gebruiken
  2. Om jezelf beter te begrijpen en het leven te creëren dat bij jou past

Ik zie te vaak dat wanneer er een diagnose is gesteld dit gebruikt wordt om iemand anders te behandelen. In negatieve zin. Jij bent anders, dus behandelen we je ook zo.

Dat klopt natuurlijk van geen kanten. Je kunt het ook anders insteken. Zo helpt een stempel je om jezelf beter te begrijpen. Ook anderen kunnen je beter begrijpen.

Wees geen slachtoffer

Al snel wordt een diagnose gebruikt om te kijken naar wat iemand niet meer kan. Zo zonde! Dat zorgt ervoor dat de persoon in kwestie juist in de slachtofferrol kruipt. Natuurlijk is het de keuze van de persoon zelf om wel of niet die slachtofferrol aan te nemen.

Je ontneemt jezelf kracht als je je als slachtoffer opstelt. Iedere diagnose kan juist een superpower zijn. Je begrijpt jezelf beter en je kunt een inspiratiebron zijn voor anderen.

Er zijn zoveel voorbeelden van mensen die juist hun stempel gebruiken om er iets moois mee te doen.

Creëer het leven dat bij jou past

Doordat je jezelf beter begrijpt kun je jezelf beter begrijpen. Je weet dan ook veel beter wat je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld weet dat je een introvert bent, dan weet je dat als je je overwhelmed voelt niet een grote groep mensen moet opzoeken. Je trekt je dan juist terug om je op te laden.

Als je een vorm van autisme hebt, ben je vaak gebaad bij structuur. Door jezelf beter te begrijpen en acties te ondernemen die het beste bij jou passen voel jij je beter.

Ik leerde bijvoorbeeld dat ik juist oplaad als ik op mezelf ben. Als ik met niet fijn voel kies ik ervoor om een lange wandeling te maken in de natuur. Of ik trek me terug met mijn journal. Dat werkt voor mij heel goed. Dat past bij een introvert. Maar een ander laad juist op door in een grote groep mensen te zijn.

Dat maakt ook dat voor de een deze coronaperiode een verademing is. En voor de ander is dit echt een hel. Ik schreef hier al eerder een artikel over: het zit tussen je oren.

Onderzoek aan welke knopjes je moet draaien

Je hoeft geen officiële diagnose te hebben om te onderzoeken aan welke knopjes moet draaien om jezelf goed te voelen. Wat ik met deze blog wil laten zien is dat ieder mens op een andere manier functioneert. Dat jij op zoek mag naar wat het beste bij jou past.

Bij mij heeft het heel erg geholpen om te gaan schrijven. Mezelf leren kennen. De eerste stap is bewustwording. Weten waarom je je zo voelt. Na bewustwording komt verantwoordelijkheid nemen. Uit die slachtofferrol stappen en vervolgens komt de herprogrammering. Het is een ongoing proces. Maar een fantastisch proces. Het laat je groeien als mens. En dat is iets waar ik echt heel erg blij van word.

Superkracht

Gebruik dus een diagnose niet om iemand te veroordelen of jezelf in de slachtofferrol te plaatsen. Zet het in als een superkracht om je mooiste leven te creëren.

In mijn online training ga ik daar dieper op in. Eerst die bewustwording en vervolgens die verantwoordelijkheid pakken. In de training doen we dat met mijn gouden formule: mindset + schrijven + wandelen. Een gouden combinatie als je het mij vraagt. Het is mijn waarheid dat als je deze drie masterd je echt goud in handen hebt. Ik ben het levende bewijs 😉

Je kunt je inschrijven voor de wachtlijst voor de online training. Je kunt ook alvast aan de slag gaan met het schrijven en mijn e-book Schrijfgeluk downloaden.

 

 

Kennis + weten = wijsheid

Je kunt nog zoveel weten en zoveel kennis opdoen. Maar het werkt pas als je echt toepast in je leven. Dat heb ik zelf ondervonden. Pas toen ik in de actiemodus kwam veranderde alles in mijn leven.

Hoe verloopt de communicatie tussen je brein en lichaam

Ons brein en lichaam communiceren 24/7 met elkaar. Maar wij luisteren niet altijd. Hoe zorg je ervoor dat je beter leert luisteren naar jezelf? In deze blog lees je er alles over

Hoe wil jij ’s ochtends wakker worden

Jarenlang voelde ik met moe en futloos als ik ’s ochtends wakker werd. Ik sleepte mezelf de dagen door. Totdat ik het niet langer zo wilde. In deze blog en bijbehorende podcast vertel ik wat ervoor zorgde dat ik nu wel blij en vrolijk mijn bed uitspring.

Hi,

Hi,

 

It’s me Margreet. Als voormalig zelfsaboteur en levensgenieter sta ik nu echt aan het roer van mijn eigen leven.

Dat is niet altijd zo geweest, totdat ik de magie van schrijven ontdekte en verantwoordelijkheid nam voor alles wat er in mijn leven afspeelt. Ik ontdekte een gouden formule en daar help ik andere vrouwen nu mee.

Op mijn blog neem ik je graag mee in dat proces en geef je handvatten hoe jij ook voor je eigen geluk kunt gaan.

Create some magic, just write!