fbpx

Je dag goed beginnen is het halve werk. Sinds begin dit jaar heb ik een ochtendroutine en daar vaar ik heel goed op.

In deze blog vertel ik je wat mijn ochtendroutine is en waarom het zo belangrijk is.

Alle boeken die ik las, podcasts die ik luister en filmpjes over succesvolle ondernemers hadden het over hetzelfde: zorg voor een goede ochtendroutine. Als je iets wilt bereiken moet je een goede ochtendroutine hebben, het werd mijn nieuwe waarheid.

Miracle Morning

Mijn ochtendroutine is gebaseerd op het boek: “Miracle Morning”(aff.). van Hal Elrod. Er ging een wereld voor me open. In zijn boek vertelt Hal Elrod hoe je je leven kunt veranderen door een ochtendroutine te ontwikkelen. Klein detail: voor 8.00 uur ’s ochtends.

Toen ik aan het boek begon was ik niet bepaald een ochtendmens en draaide ik me nog tig keer om en sprong m’n bed uit op het moment dat het eigenlijk al te laat was. Gevolg hiervan: stress in de ochtend want ineens moet alles snel, kinderen die niet meewerken, de gymspullen die nergens te vinden zijn, een beker melk die over tafel gaat. Kortom: je start je dag vol stress en gehaast. Dat betekent dat je de hele dag achter de feiten aanloopt of in ieder geval een opgejaagd gevoel hebt.

De methode van Hal Elrod laat zien dat als je rond 6.00 uur opstaat en eerst zorgt voor me-time, je dag anders verloopt. Inmiddels heb ik ervaren dat het echt zo is. Het boek gaat uit van de zogenaamde Life S.A.V.E.R.S.

S = Silence                         –>  stilte

A = Affirmations               –>  affirmaties

V = Visualisation              –>  visualiseren

E = Excersise                     –>  oefeningen

R = Reading                       –>  lezen

S = Scribing                        –> schrijven

Als je deze savers uitvoert, start je je dag fris en fruitig. Het zorgt ervoor dat je zen en in balans aan je dag begint. Een goed begin is het halve werk. Het idee is dat je voor iedere onderdeel van Life S.A.V.E.R.S. zo’n 10 minuten uittrekt. Het kost je dan een uur ’s ochtends, dat maakt het overzichtelijk en geeft je dag zo’n enorme boost.

Hoe pas ik deze Life S.A.V.E.R.S. toe?

Ik heb er mijn eigen draai aangegeven. In zijn boek (aff) adviseert Hal Elrod dat je het uur helemaal blokt, een fijn plekje voor jezelf zoekt en door niemand gestoord wordt. Aangezien ik er dan om 5.00 uur uit zou moeten om dit voor elkaar te krijgen, heb ik een manier gevonden die bij mij past. Dat raad ik jou ook aan. Daarbij doe ik de affirmaties en visualisatie tijdens mijn schrijfsessie.

  • 5.40 uur: de wekker gaat en ik vind het fijn om dan nog even te snoozen
  • 6.00 uur: meestal zet ik dan een meditatie op om rustig wakker te worden en ik drink een halve liter water om te hydrateren
  • 6.20 uur: ik kleed me aan en maak me klaar voor de dag
  • 6.30 uur: ik maak ontbijt voor mezelf en de jongens. Daarnaast maak ik hun lunchpakketjes klaar als ik dat de avond ervoor nog niet heb gedaan
  • 6.45 uur: ik nuttig mijn ontbijt en lees in mijn boek, onder het genot van een dampende kop thee
  • 7.10 uur: ik maak de jongens wakker en poets mijn tanden
  • 7.15 uur: wandelen met Pepper
  • 8.10 uur: ik help de jongens met zich klaarmaken voor school
  • 8.30 uur: de jongens zijn naar school, ik zet een lekker muziekje aan, maak mezelf nog een lekker kopje thee en ik ga schrijven in mijn journal.

Zoals je ziet heb ik mijn routine wat meer verspreid over de ochtend. Dit werkt voor mij perfect. Om 9.00 uur kan ik met good vibes aan mijn werkdag beginnen. Nu de herfst/ winter eraan komt, ga ik het wandelen anders plannen, omdat het ’s ochtends nog donker is. Ik zeg bewust plannen, want het wandelen brengt mij zoveel dat het geen optie is om het te vervangen door iets anders.

Het gaat er niet om dat je ochtendroutine voor altijd vast staat, het gaat erom dat je voor jezelf een fijne balans creëert. Een jaar geleden had ik je finaal uitgelachen als je mij zou zeggen dat ik vrijwillig om 5.40 uur mijn wekker zou zetten. Nu vind ik het heerlijk!

Maar ik mag dan ook iedere dag weer doen wat ik het allerliefste doe: Schrijven!

Heb jij een ochtendroutine of wil je er graag eentje? Ik hoop je geïnspireerd te hebben. Laat me weten in de comments wat je ervan vindt of stuur me een DM!

afsluiting blog Margreet Stegeman

 

 

 

PS ben je ook benieuwd naar zijn boek, via onderstaande link kun jij ‘m ook bestellen (aff.).

 

Spread the love