fbpx
Selecteer een pagina

Al de hele week zie je overal waar je kijkt aanbiedingen voorbij komen met betrekking tot Black Friday. Sommige ondernemers hebben zelf een Black Friday week afgekondigd. Zelf heb ik er niet zoveel mee, ik ken ook de andere kant als webwinkelier namelijk.

Wat is Black Friday?

Het fenomeen is overgewaaid uit Amerika waar traditiegetrouw de meeste mensen de dag na Thanksgiving vrij zijn. Een mooi moment om inkopen te doen voor de naderende feestdagen. Deze vrijdag wordt echt gezien als de start van het seizoen om kerstaankopen te doen. In Amerika lopen de kortingen op Black Friday op tot wel 75%. In Nederland ligt dat percentage minder hoog.

Gemengde gevoelens

Ik heb gemengde gevoelens over Black Friday.

Als mens vind ik het vreselijk, die drukte overal en mensen die elkaar bijna in de haren vliegen om de beste koopjes te bemachtigen. Maar ook mijn mailbox die ineens volstaat met aanbiedingen van bedrijven waar ik de rest van het jaar niks van hoor. Is wel een mooi moment om weer eens lekker op te schonen door me uit te schrijven voor deze nieuwsbrieven.

Als ondernemer hou ik er ook niet van. Zeker niet toen ik nog webwinkelier was. Het eerste jaar heb ik eraan meegedaan en het tweede jaar niet. Het grappige is, ik verkocht op Black Friday niets. Mijn klanten zaten niet per se te wachten op korting, zij wilden kwalitatief goede en vrijwel unieke jongenskleding. Zij waren bereid om hiervoor te betalen. En zo denk ik er als ondernemer nog steeds over. Ik bied een bepaalde waarde en dat is zijn geld meer dan waard. Ik wil graag met mensen werken die bereid zijn om voor die waarde te betalen en geen koopjesjagers. De uitdrukking: “If you don’t pay, you don’t pay atention”, gaat echt op.

Als consument vind ik die koopjes natuurlijk wel heel erg fijn. Zeker als je bepaalde apparatuur nodig hebt, kan je dat heel veel geld schelen. Ik blijf tenslotte een Nederlander. Maar ik ga nu niet speciaal op Black Friday inkopen doen. Ik heb gisteren dan ook niets gekocht op basis van Black Friday deals.

Black Friday anno 2020

Dit jaar is het helemaal bijzonder. De horeca mag niet open, de sportvelden zijn leeg en met Sinterklaas en Kerst kunnen we niet met de hele familie bij elkaar zitten. En we begrijpen dat allemaal, we moeten dat verrekte coronavirus onder de duim krijgen. Waar het er eerst op leek dat er met kerst misschien wat versoepeld zou worden, blijkt nu onzeker. Het aantal besmettingen neemt nog niet voldoende af.

MAAR……. we gaan wel massaal inkopen doen op Black Friday. In Rotterdam werden de winkels zelfs gesloten, omdat er te veel mensen op de been waren. Ik kan daar met mijn hoofd echt niet bij. Je kunt ervan op aan dat we door deze stomme actie komende kerstdagen alleen met ons gezin kunnen vieren. Ik vraag me dan echt af: “Begrijp je niet wat er in de wereld aan de hand is?”

Er zijn bedrijven die omvallen doordat ze nu niet open kunnen, zij hebben sowieso al klote kerstdagen. En dan gaat men wel massaal winkelen omdat er koopjes zijn. Echt waar, schiet mij maar lek.

Lieve mensen laten we onze aankopen verspreiden, zoek de drukte niet op. Alleen dan kunnen we straks weer gezellig met familie en vrienden bij elkaar zitten. Kunnen we weer eten in ons favoriete restaurant en met vrienden naar de kroeg. Daar waar we zo naar verlangen en wat volgens mij veel meer waard is dan de korting die je krijgt tijdens Black Friday.

Wat vind jij van de Black Friday hype, heb je nog aankopen gedaan?

afsluiting blog Margreet Stegeman

Spread the love