fbpx
Selecteer een pagina

Online zichtbaarheid is het gesprek van de dag. Maar hoe pas je dit toe, terwijl je dichtbij jezelf blijft? Laat zien wie jij bent!

Als ik een website bezoek of een advertentie op social media voorbij zie komen, ga ik als eerste naar hun over mij/ ons pagina of hun biografie. Ik wil namelijk weten met wie ik te maken heb. Wie is het gezicht achter het bedrijf. En ik ben niet de enige. Waarom doen we dat toch?

In deze blog geef ik daar antwoord op en laat ik je zien wat je zelf kunt doen om jezelf meer te laten zien.

Verbinding en connectie, the key bij online zichtbaarheid

We zijn op zoek naar verbinding, zeker in deze tijd. Online ondernemen biedt heel veel kansen, zeker in deze tijden, maar het is gelijk ook een valkuil. Er zijn zoveel bedrijven die online hun diensten en producten aanbieden dat het lastig is om door de bomen het bos te zien.

We moeten dus op zoek naar de verbinding met onze klanten. En dat kun je doen door een goede over mij pagina te hebben, onszelf te laten zien op social media, videos maken en bloggen.

Kwetsbaarheid

Naast dat je met je blog kunt laten zien dat je expert bent op je vakgebied, is het de uitgelezen kans om jouw potentiële klanten te laten zien wie jij bent. Ik word bijvoorbeeld heel blij als ik zie waarom iemand zijn bedrijf is begonnen, waaruit is het ontstaan en tegen welke zaken hij/ zij aanloopt. Ik hou van kwetsbaarheid.

Bijvoorbeeld een mindsetcoach die je helpt met je gedachten te shiften, heeft ook wel eens een rotdag waarbij het lastig is om in balans te komen. Het is fijn om te zien dat zij dat ook wel eens heeft en vervolgens deelt wat ze ervan heeft geleerd. Dat maakt je menselijk, dat zorgt voor verbinding. Die herkenning heb ik bijvoorbeeld nodig om over te gaan tot koop.

Wees consequent

Die herkenning hebben we allemaal nodig. We willen weten wat iemands drijfveer of pijn is geweest om haar bedrijf te starten. Komen we toch weer uit bij die verbondenheid. We hebben het allemaal nodig. Door een goede mix te maken van online zichtbaarheid op social media, videos en je blog, ga jij sky high met jouw bedrijf. Mits je het consequent inzet. Ik ben ervan overtuigd dat deze mix de sleutel tot succes is.

Consistentie is zo belangrijk. Je kunt niet de ene week elke dag aanwezig zijn en dan drie weken niet. Je wordt vergeten en je moet weer van vooraf aan beginnen. Je bouwt pas een band op wanneer je regelmatig je gezicht laat zien. Ik merk dat zelf ook. Steeds vaker gaan mensen reageren op mijn berichtjes of taggen als er een blogger gezocht wordt. Het is voor mij een non negotiable  dat ik 5 dagen per week op Instagram Stories te zien ben, 2x per week een post plaats op zowel Instagram en Facebook en minimaal twee keer per week een blog online zet. Dat zorgt ervoor dat ik regelmatig bij mijn volgers en lezers voorbij kom.

Hou vol en geef niet op

Het heeft tijd nodig om die interactie met je publiek te krijgen. Zorg ervoor dat you keep showing up en dat je voor de volle 100% achter je bedrijf staat. Vergeet niet: Geld komt je bedrijf binnen via mensen. Dus zoek die connectie en geef jezelf bloot (niet letterlijk natuurlijk, want dan trek je een hele andere klantenstroom aan). Voel die verbinding met je volgers en de rest volgt vanzelf. Door authentiek te zijn, vergroot je jouw online zichtbaarheid.

 Niet alles hoeft perfect

Ik merk het zelf ook. Ik ben een type dat als iets niet werkt, overstapt naar het volgende project. Ik ben een echte ideeënfontein, dus er stroomt altijd wel weer iets nieuws. Dat is gelijk ook mijn valkuil. Nu is het anders. Afgelopen mei maakte ik met mezelf de afspraak dat ik er vol voor zou gaan en dat dit het keerpunt in mijn business zou zijn.

Dat was het ook. Nadat ik eerst heb gewerkt met 5 testklanten en ik hier mijn conclusies aan kon verbinden, wist ik wat ik wilde. Ik wil blijven schrijven, maar wel voor de juiste klanten. Heel even heb ik gedacht om op te geven. Er kwamen geen nieuwe klanten en ik wist niet of ik het allemaal wel wilde. Allemaal stemmetjes in mijn hoofd die mij aan het saboteren waren. Dit keer heb ik er niet naar geluisterd en ben toch doorgegaan. Doordat ik het losliet en steeds duidelijker krijg wie mij ideale klant is, komen deze klanten ook mijn pad.

Niet alles hoeft perfect. Je mag jezelf toestemming geven om dit een proces te laten zijn. Met vallen en opstaan kom je er wel. Je leert juist heel veel van de dingen die niet goed gaan en je komt steeds dichter bij wat je wel wilt. Als je niet begint, weet je zeker dat je er niet komt.

Feel the fear and do it anyway!

Wat ga jij doen om jezelf meer te laten zien en die verbinding met jouw potentiële klant aan te gaan?

afsluiting blog Margreet Stegeman

Spread the love