fbpx
Selecteer een pagina

Je hebt klanten en klanten.

Als ik je de vraag stel of iedere klant even waardevol is, dan zeg je waarschijnlijke van wel. Maar is dat ook zo. Maar wat als ik aangeef dat ik random 10 klanten uit je bestand ga wissen, denk je er dan nog hetzelfde over of wil je dan toch liever zelf kiezen? Juist…..

Niet iedere klant is even waardevol, maar dat betekent niet dat je niet blij bent met iedere aankoop die een klant doet.

Op het moment dat je wilt gaan werken aan je klantenbinding en loyale klanten wilt aantrekken, is het belangrijk dat je het verschil weet tussen gewone klanten en waardevolle klanten.

Waardevolle klanten

Hoe krijg je waardevolle kanten? Dus klanten die jouw dienst of product waarderen. Klanten die niet perse het goedkoopste willen, maar alleen het beste. Waardevolle klanten zijn klanten die bij je kopen met hun hart en niet met hun hoofd.

Klanten die met hun hoofd aankoopbeslissingen nemen, die zijn meestal op zoek naar de koopjes. Als het bij je concurrent goedkoper is, gaan ze daar naartoe. Ze hebben geen band met jouw product/ dienst/ bedrijf. Het heeft dus geen zin om daar je energie en tijd in te steken. Is ook veel minder leuk!

Je kunt klanten binnen krijgen via bijvoorbeeld social media kanalen of klanten komen binnen via andere enthousiaste klanten.

Via de eerste route kan je natuurlijk ook waardevolle klanten binnen krijgen, maar ook klanten die nergens tevreden zijn, klanten die financiële problemen hebben etc. Kortom klanten dus die je liever niet hebt. Je bent druk met het werven van klanten via je social media kanalen, maar ze leveren je niet allemaal iets op. Ze vertellen niet allemaal over jou op een feestje

Op het moment dat een klant binnenkomt via jouw enthousiaste klanten is de kans vele malen groter dat het wel een waardevolle klant is. Zij hebben hun beslissing genomen op basis van iemand die zij vertrouwen en diegene zal nooit jouw product of dienst aanbevelen als hij/ zij niet enthousiast is. De kans dat dit een klant is die wel een waardevolle klant is, is vele malen groter.

Je eigen verkopers (die jij niet hoeft te betalen).

Dat is waarom klantenbinding zo belangrijk is. Je hebt gewoon je eigen verkopers en je hoeft ze niet eens te betalen. Hoe geweldig is dat? Daarnaast hoef je ook geen geld te investeren in het binnenhalen van nieuwe klanten omdat je huidige klanten aan de achterkant weer naar buiten lopen. Als ze jouw fan zijn, dan blijven ze en kun jij je bedrijf laten groeien. Je investeert dan in nieuwe klanten binnenhalen en als er aan de achterkant nauwelijks klanten verdwijnen, groeit jouw bedrijf. Zo simpel is het.

Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn hoor.

Jos Burgers (is spreker en auteur op het gebied van klantgerichtheid), zegt het heel mooi: om klanten van je te laten houden, moet jij van je klanten houden.

En dat is precies wat het is. Zet jouw klanten centraal, wees dankbaar voor iedere klant. Want jouw klanten zijn goud waard. Zeker als je ze al binnen hebt.

Zorg ervoor dat jouw klant een super fabulious klantenervaring krijgt en erover gaat vertellen. Wist je dat 60% van de mensen de gebruikerservaring van een product of dienst belangrijker vindt dan de prijs. Deze klanten wil je hebben. Als jij zorgt voor de optimale ervaring, zullen ze jou naar waarde betalen.

Aandacht voor jouw klant moet dus prioriteit nummer 1 zijn. Enthousiaste klanten krijg je door net iets meer te doen dan dat jouw klant verwacht. Maar beloof nooit meer dan je kunt waarmaken. Niets is erger dan je afspraken niet nakomen. Daar maak je zeker geen fans mee.

Wat kun jij vandaag doen om jouw klanthousiasme met 1% te verhogen?

Denk je na het lezen van deze blog:

Yesss,

  • ik vind dat mijn klanten meer aandacht verdienen ;
  • waardevolle klanten vind ik goud waard;
  • ik wil ook mijn eigen verkopers;
  • het klanthouisasme met 1% verhogen is realistisch;
  • ik wil super fabioulous klanten binnen mijn bedrijf

Super! Ga ervoor. Mocht je ook een stemmetje hebben die zegt: jaaaaa, ik wil het maar ik heb er echt geen tijd voor. Ik help je graag om jouw klanten de aandacht te geven die ze verdienen en ze in de watten te leggen.

Mail me: info@margreetstegeman.nl of telefonisch 06 10 64 26 64 (je mag bellen of WhatsAppen

 

Spread the love